abstract

"Deze kleine wandobjecten houden het midden tussen surrealistische stillevens en bühne-ontwerpen die zodanig suggestief zijn, dat de objecten op dit toneel - vreemde schaakstukken - elk ogenblik aan hun rol lijken te willen beginnen"

- Cees van der Geer, Haagsche Courant 22 november 1991 -

LOS REYES

PINNED UP

ROMEO EN JULIA

HOFHOUDING

MUSEUM

HERALDIEK

Aan het einde van zijn tweejarige werkperiode aan de Jan van Eyckacademie in Maastricht (1979-1981) wordt Warmenhoven gevraagd om voor een Vlaams theatergezelschap het decor te ontwerpen voor het sprookje De Gelaarsde Kat, een jeugdvoorstelling. De opdracht resulteert in een vaste aanstelling en de jonge kunstenaar blijft 3 jaar actief voor het Limburgs Projekt Teater waar hij een vijftal producties vormgeeft.


Die opdrachten maken hem bewust van zijn zin voor het theatrale. Daarmee krijgt hij een sleutel tot zijn artistieke persoonlijkheid in handen. Gedurende een korte periode heeft Warmenhoven zich door de schoonheid van de houten voorwerpen die hij in grote hoeveelheden was gaan verzamelen, laten inspireren tot het maken van een serie werken waarin het figuratieve vrijwel ontbreekt. Het idee daarvoor komt voort uit die theater-ensceneringen.

Het zijn composities waarin hij als uitgangspunt telkens alledaagse houten voorwerpen kiest die gerangschikt worden als zetstukken in een theaterdecor. De voorwerpen verliezen in de nieuwe constellatie hun oorspronkelijke betekenis zoals dat het geval was in eerdere dierfiguren van hout.

Van pure abstractie - de heilige graal van de moderne kunst van die dagen - is hier echter geen sprake. 


Deze objecten - meestal bescheiden van formaat - tonen een raamwerk waarbinnen de verschillende voorwerpen op te vatten zijn als decorstukken, tegelijkertijd vervullen zij de rol van acteurs in het geheel. 

De objecten zijn frontaal gericht waardoor ze nog meer doen denken aan het klassieke prosceniumtheater.


In andere werken wordt die omlijsting losgelaten en valt de restrictie van de opgelegde kijkrichting weg waarmee de ruimtelijkheid weer volledig wordt.


In al deze objecten lijkt het Warmenhoven te gaan om de tegenstelling tussen het dynamische en het statische. In de omkaderde objecten alswel in de vrijstaande sluimert een verborgen anekdotische lijn die soms wordt uitgesproken in een begeleidende titel die de kunstenaar aan het werk geeft.

CANTA LA CHICHARRA

ZEEZICHT

BIJOU

NARRENSCHIP    1990

NARRENSCHIP    2010

VAAS   1990

GRETCHEN AM SPINNRADE


Driedimensionale puzzel die deel uitmaakte van een kunst-box met werken van een vijftal beeldend kunstenaars die werkzaam waren in Schiedam begin jaren negentig.

De box verscheen in een oplage van 30 stuks.


De bijdrage van Warmenhoven was de enige sculpturale en hoewel het een serieel werk is, zijn het in zekere zin 30 unica. De stuk voor stuk handmatig gezaagde onderdelen van het multiple zijn passend in een omlijsting gevat, die met zijn 2,5 centimeter dikte in de box geïntegreerd werd.


In platte verschijningsvorm als muurobject te beschouwen. Voorzien van een werktekening (op de bodem van de omlijsting) is de puzzel op te bouwen met gebruik van alle onderdelen tot een object dat met enige fantasie doet denken aan een figuur die aan een spinnewiel zit (de titel is ontleend aan het gelijknamige Lied van Franz Schubert op een tekst van Johann Wolfgang von Goethe). Maar de puzzelaar wordt ook de vrijheid gelaten om met de onderdelen naar eigen idee composities te bedenken.

OUDER WERK 1980-1990

NIJLBEEST

WONDEREN DER NATUUR

PARADIJS

KROKODIL

AMANDA

PORTRET III

PORTRET IV

MET LOOD IN DE SCHOENEN

WISSELTROFEE GEM. SCHIEDAM